top of page

Markedsføring av alkohol

Et intervju med Ingjerd Sørsand i Aurora Spirit

Publisert

15 desember 2023

I påsken 2023 reiste vi fra Oslo til Lyngen kommune, som ligger rundt 80 km utenfor Tromsø. Vi skulle produsere førsteklasses videoklipp for Aurora Spirit sin merkevare, Bivrost.

I Lyngen møtte vi Ingjerd Sørsand, Aurora Spirits markedsføringsansvarlig. Hun jobber dedikert med markedsføring, innholdsproduksjon og reiser verden rundt for å promotere verdens nordligste (og beste?) whisky fra sin hjembygd.

Aurora Spirit sin unike tilnærming til markedsføring er knyttet til produksjonen av markedsføringsmateriell ute i naturen. Alt fra enkle produktbilder til avanserte cocktail-videoer blir skapt midt i villmarken i Lyngen. Dette gjør at de skiller seg ut fra markedet på en veldig kreativ måte.

"En av våre utfordringer er å tilpasse historiefortellingen til ulike markeder. For eksempel er Japan interessert i nordlys, mens Tsjekkia er fascinert av vikingtiden. Tyskland og Danmark er interessert i norsk natur, mens Storbritannia foretrekker arktiske elementer. Hvert land har ulike interesser, noe som skaper en utfordring da vi ikke kan henvende oss til alle samtidig. "

Produksjon i naturen

Under produksjonen i Nord-Norge er man nødt til å tilpasse seg værforholdene. Det er ikke så enkelt som å planlegge en produksjon, da værforholdene kan forandre seg på kort tid. Man håper på godt vær, og samtidig være beredt på å tilpasse seg etter forholdene. En av dagene opplevde vi full storm. Temperaturer på effektive -20˚C, 35 m/s vind og kast på opptil 40, da begynte telefoner å svikte.

På grunn av et stramt tidsskjema, måtte filmingen fortsette, på tross av været. Resultatet ble imidlertid en suksess! Filmopptak av nordnorsk natur på sitt ekstreme og med Aurora Spirits ambassadør, vikingen, Arnviðr Alexander Norø.

Hvert opptak måtte filmes minimum to ganger. Én versjon med whisky flaske og en annen med et horn (uten alkohol) for å tilpasse oss både det utenlandske og det norske markedet. Dette var svært krevende for hele teamet og utstyret ble satt på prøve av naturens voldsomme krefter. Dette skiller Aurora Spirit sine produksjoner fra resten av markedet.

En av de største utfordringene i samarbeidet har vært å finne ut hvordan vi kan markedsføre merkevaren og produktene innenfor rammen av alkoholloven i Norge. Sørsand understreker at det å promotere et produkt ved å vise selve produktet, ikke alltid er den beste tilnærmingen. Det å formidle produktet gjennom historier, "behind the scenes" fra produksjonen eller å vise hvordan produktet blir produsert, kan være like effektivt.

Kreativitet i alkoholreklame

"Det krever dyp forståelse og kreativitet å formidle essensen av våre produkter uten å vise dem - sier Ingjerd Sørsand."

Innholdsproduksjon, spesielt på ulike sosiale medier, spiller en sentral rolle i markedsføringen. Sørsand peker på at sosiale medier ofte er det første stedet potensielle kunder søker informasjon. 

Betydningen av innholdsproduksjon

"Å formidle vår historie gjennom disse kanalene, samtidig som vi er forsiktige med hvordan vi presenterer alkoholprodukter, er avgjørende."

Vår reise med Aurora Spirit har vært en erfaring av kreativitet og tilpasningsevne. Ved å skape markedsføringsmateriell i Lyngens unike natur har teamet vist en veldig god tilnærming til å formidle historien om verdens nordligste whisky. Denne reisen har understreket viktigheten av å formidle historien bak produktene, og vi ser frem til å se hvordan deres innovative tilnærming fortsetter å inspirere fremtidens markedsføring og historiefortelling.

PCAL2284.jpg

Virker dette spennende?

Ta kontakt med oss så hjelper vi deg

bottom of page